برج نیوز 7

زیرمجموعه سایت خبری تحلیلی " برج نیوز"
  • برج نیوز 7

    زیرمجموعه سایت خبری تحلیلی " برج نیوز"

مشخصات بلاگ
آخرین نظرات


مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) برگزار کرد.


تعلیم و تربیت در نظام رسمی کشور.

نخستین کارگاه «تعلیم و تربیت در نظام رسمی کشور»به همت مدرسه علمیه خواهران حضرت زهرا (س)شهرستان میبد برگزار شد.

«مجتبی برزگر»مشاور و روانشناس خانواده در این نشست به شیوه و مهارتهای لازم برای تربیت فرزند در خانواده پرداخت و گفت:برای تربیت درست فرزندان باید والدین نکات تربیتی را شناخته و آنها را رعایت کنند تا بتوانند نتیجه درست و صحیحی بگیرند.

وی عنوان کرد:سه روش در تربیت کودک وجود دارد:سهل گیرانه،سخت گیرانه و مقتدرانه که بهترین روش،روش مقتدرانه است اما در قدیم روش سخت گیرانه رایج بود و امروزه روش سهل گیرانه رواج دارو.

آقای برزگر تصریح کرد:طبق حدیثی از پیامبر(ص) شکل گیری یک فرد به سه دوره ی7ساله تقسیم می شود که 70% شخصیت یک فرد در 7 سال اول و 20% در 7سال دوم و 10% در 7 سال سوم زندگی شکل میگیرد .

وی در ادامه اظهار کرد والدین باید در 7 سال اول به نکات ذیل توجه کند :

1.بچه را امر و نهی نکنند چرا که هر چه تعداد دستورات به کودک بیشتر باشد حرف شنوی کمکتر و در نتیجه لجبازی او بیشتر می شود به عنوان نمونه بزرگترها فقط باید سلام کنند و بچه نگویند :«سلامت را خوردی ؟» که در این صورت هم عزت فرزند را خورد کرده و هم دروغ گفتن را به او یاد داده اند چرا که فرزند در جواب می گوید :«نه، سلام کردم شما نفهمیدی .»

2. کودک را آزاد بگذارند بدین صورت که اورا خیلی وابسته به خودشان نکنند یعنی زیاد او را در بغل نگیرند ، در سرسره بازی به کمک نکنند .

3. محیط را برای فرزند امن کنند سپس اورا رها کنند .

پس از آن وی به مهمترین نکات تربیتی اشاره کرد و  گفت : در تربیت فرزند رعایت قوانین تربیتی ضروری است که مهمترین آنها به شرح زیر است :

1.بین پدر و مادر هماهنگی برقرار باشد :اگر بخواهیم بگوییم حرف پدر مهم است باید مادر به حرف پدر گوش دهد و بلعکس و این یعنی اتحاد بین والدین ، برای مثال اگر پدر عصبانی بود و بچه را زد هیچ موقع مادر جلوی بچه مقابل پدر نایستد حتی اگر مقصر پدر باشد .

2. والدین الگوی مناسبی باشند یعنی والدین جلوی فرزندشان با هم بحث نکنند ، عصبانیتشان را کنترل کنند ، خود والدین بلند به هم سلام کنند و ...

3. رویداد های همزمان را تداعی کنند که پدر و مادر برای جذب فرزند به دین ، همیشه تمیز ، خوش تیپ ، خوش اخلاق و مهربان باشند وقتی صدای اذان و قرآن می آید ، به بچه محبت کنند و خوش بر خورد باشند تا آن لحظه از خاطرش نرود .

4. والدین مهارت داشته باشند از برخی رفتار های فرزند چشم پوشی کنند و آن را نادیده بگیرند.

5.پدر و مادر در توجه کردن به رفتار های مطلوب فرزند خود مهارت داشته باشند یعنی اگر رفتار خوب و پسندیده ای از او دیدند وی را تحسین کرده و رفتارش را برای دیگران بازگو کنند . چرا که بچه ها تشنه ی اهمیت دادن به شخصیت خود هستند .

6. والدین در خانواده قانون هایی داشته باشند ( قانون گذاری ) البته این مورد خود شرایطی دارد از جمله : 1- قانون گذاری با شرکت همه ی افراد خانواده باشد 2- قانون ها شفاف باشد 3- قانون ها زیاد نباشد 4- مناسب با سن کودک باشد 5- برای کار های نادرستی که انجام نمی دهد قانون نگذارند 6- بین جرم و تنبیه تناسب برقرار شود 

تشویق کردن کودک خود انواعی دارد نظیر : 1 - تشویق کلامی : آفرین گفتن به او 2 - تشویق فیزیکی : بوسیدن 3 -تشویق فعالیتی : بردن او به پارک

باید توجه داشت که از جایزه دادن زیاد استفاده نشود چرا که کودک را وابسته به یک چیز بیرونی میکند ، به مرور تشویق کلامی و فیزیکی برایش کمرنگ می شود و یا حذف می شود .

البته آن جایزه باید مورد علاقه بچه باشد ، بلافاصله بعد از این که کارش را انجام داد باید به او جایزه داد ، به مرور زمان جایزه را کم کرد .

تنبیه اقسامی دارد از جمله :

1. تنبیه هیجانی (احساسی) : یعنی با احساسات بچه کار کردن که این نوع تنبیه برای پسرها هیچ اثری ندارد .

2. محروم سازی : چیزی را که کودک به آن علاقه دارد از او بگیرند . مثل دیدن تلویزیون

3. تبعید کردن یعنی او را از این اتاق به اتاق دیگر تبعید کنیم .البته نباید آن اتاق ترسناک یا تاریک باشد فقط از اینکه کاری نمی تواند بکند حوصله اش سر رود و دوست نداشته باشد به آن اتاق برود .4. کتک زدن

5. بیگاری کشیدن

وی یادآور شد در تنبیه باید به این نکته توجه کرد که موقعی از تنبیه باید استفاده کرد که والدین تمام قوانین قبلی را رعایت کرده باشند .

بچه را تلاشگرا تربیت کنیم نه نتیجه گرا

در پایان آقای برزگر به درخواست خود مخاطبین چند دقیقه ای پیرامون لجبازی مطالبی ارائه کرد و گفت : کودکان از 18 ماهگی تا 3 سالگی به خاطر ایجاد و شناخت «من» لجبازی می کنند که برای حل این مشکل باید به نکاتی توجه کرد که برخی ازآن عبارت اند از :

1. والدین باید احساس تصمیم گیری را به کودک القا کنند .

2. در کارهایی که قابل گذشت نیست از او سوال نکنند .

3. کودک را آماده تغییر کنند : که در این روش استفاده از ساعت زنگدار مناسب است .

4. والدین الگوی خوبی در گذشت و ایثار باشند.

5. هر چه قواعد و قوانین والدین کمتر باشد لجبازی ها کمتر می شوند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۶
borj-news7 سرکار خانم احمدیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی